Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej.

Niedziela, 22 Kwietnia, 2018
WYWIAD
  • KONTAKT

Art Branding oczami fotografa – wywiad z Szymonem Kobusińskim.

AUTOR: Anna Palowicz Opublikowano: 24.05.2015
Metamorphosis fot. Szymon Kobusiński Zdjęcie: Metamorphosis fot. Szymon Kobusiński

Twoja praca często opiera się na współpracy z klientem, którą można określić mianem Art Brandingu.  Od czego się zaczęło? 

Taka współpraca nie jest jeszcze w Polsce oczywista, chociaż na świecie rozwija się od wielu lat. Genialnym przykładem Art Brandingu z zagranicy są znane nam wszystkim kalendarze Pirelli oraz Lavazza.

Wiele z moich realizacji to Art Branding. Staram się współpracować w takiej formule na wielu płaszczyznach jest to m.in. fotografia artystyczna, ale także videoportret za pomocą którego budujemy z moimi partnerami wizerunek firm, ale także osób. Często mianem Art Brandingu można określić różne wydarzenia artystyczne, które współtworzę.

Chyba jako pierwszy przykład mogę przytoczyć współpracę sprzed ponad 10 lat z marką Nokia. Wspólnie z moim zespołem stworzyliśmy cykl 3 fotografii, które inspirowane były estetyką Art Deco, a ta była także motywem przewodnim trzech telefonów mojego klienta. Fotografie powstały pod wodą, do sesji zaprosiłem aktorkę Aleksandrę Popławską, a kostiumy uszył projektant Grzegorz Kasperski.

Dzięki tym trzem zdjęciom wygrałem konkurs dla Profesjonalnych Fotografów.

ModnaNokia

Modna Nokia fot. Szymon Kobusiński

Kilka lat temu zrealizowałem podwodną sesję dla domu szampańskiego Veuve Clicquot Ponsardin. Wspólnie z Tomkiem Sikorą i Anną Bedyńska stworzyliśmy 3 (bardzo odmienne) cykle zdjęć, które prezentowane były na wystawie pod wspólnym tytułem “Yellow Inspirations”.

Yellow_Inspirations_I_by.SzymonKobusinski

Yellow Inspirations fot. Szymon Kobusiński

Tego typu przedsięwzięcia łączące świat kreacji i sztuki z biznesem to nowoczesne i niebanalne narzędzie marketingowe, które pozwala wynieść pozycję firmy na wyższy poziom  Nasz wernisaż zgromadził setki gości, a materiały były emitowane w wielu mediach. To unikatowy sposób komunikacji, ciekawa propozycja dla firm, które w budowie swojego wizerunku stawiają na innowacyjność i kreatywność. To także sposób na dotarcie do szerokiego grona odbiorców za pośrednictwem mediów.

Co jest istotne we współpracy fotografa z marką przy realizacji projektu artystycznego? 

Sama możliwość realizacji konceptu artystycznego, na którego wsparcie decyduje się marka, jest dla fotografa bardzo istotna. Nie chodzi tu jednak tylko o mecenat tytularny, ale o bliską współpracę i zaufanie, tak aby stworzyć coś wyjątkowego. Relacja pomiędzy fotografem, a marką musi opierać się też na wzajemnym zrozumieniu i wspólnym celu. Wspierając takie projekty, marka otrzymuje możliwość pokazania się z zupełnie innej, bardziej kreatywnej strony. Również fotograf nierzadko czerpie inspirację z takiej współpracy, która może rozszerzyć jego zamysł artystyczny. W moim przypadku taki efekt udało się uzyskać przy realizacji wystawy Pasja, na której pojawiła się seria zdjęć podwodnych wykonanych we współpracy z firmą Blossom zajmująca się produkcją sprzętu narciarskiego. Bohaterami zdjęć są członkowie męskiej oraz żeńskiej Kadry Narodowej w Narciarstwie Alpejskim i w Skicrossie. Współpraca z marką, która wydawałoby się, zupełnie nie pasuje do projektu zdjęć realizowanych pod wodą, okazała się strzałem w dziesiątkę. Efekty widoczne są na dynamicznych, nowatorskich zdjęciach, które ciężko porównać do innych typowo sportowych zdjęć.

pasja

Pasja Szymon Kobusiński

Co jeszcze oprócz wzajemnego zrozumienia we współpracy jest potrzebne, aby osiągnąć najlepszy efekt z relacji sztuka – marka? 

Oczywiście nie bez znaczenia jest tutaj budżet, często niższy niż w klasycznych kampaniach reklamowych w całości realizowanych na zamówienie klienta, ale pamiętajmy o tym, że powinien być na takim poziomie, aby osiągnąć jak najlepszą jakość realizacji. Aby fotografia niosła za sobą jakość zarówno artystyczną, jak również techniczną, potrzebne są nowoczesne rozwiązania technologiczne. W dobrym projekcie artystycznym zaplecze techniczne musi być takie, jakie wykorzystywane jest teraz właściwie tylko przy realizacji kampanii reklamowych. Świetnym przykładem jest projekt Igora Omuleckiego dla Audi A8, przy którym wykorzystano najnowocześniejsze zaplecze oświetleniowe. Równie istotne są aparaty fotograficzne wykorzystywane w takich realizacjach. Aby osiągnąć najwyższą jakość trzeba skorzystać z naprawdę profesjonalnego i nowoczesnego sprzętu.

omulecki_audia8

Fot. Igor Omulecki

Ostatnio miałem przyjemność zrealizować podwodną serię zdjęć oraz film dla marki Nikon. Tym razem stworzyłem projekt ukazujący narodziny pierwszej edycji Nikon Film Festival w Polsce. Metamorphosis – bo tak je nazwałem – spotkało się z bardzo pozytywnym odbiorem w kraju i na świecie. Za ten film zostałem nominowany do „fotograficznego Oscara” – Lucie Awards. Zostałem zaproszony na galę, która miała miejsce w Carnegie Hall w Nowym Yorku.

Metamorphosis zostało także docenione na innych konkursach na całym świecie m.in. w RPA i Wielkiej Brytanii. Te osiągnięcia pozwoliły mojemu klientowi na kontynuowanie działań promocyjnych NFF przez długi okres czasu.

 Metamorphosis Fot. Szymon Kobusiński

Metamorphosis Fot. Szymon Kobusiński

Twoim głośnym projektem artystycznym była wystawa O2 zrealizowana przed laty we współpracy z firmą Leica. Jak wyglądała współpraca i jakie przyniosła efekty? 

Projekt O2 będący rozwinięciem mojej fascynacji zdjęciami podwodnymi przygotowałem specjalnie dla Leica Gallery. Wystawa była kolejnym krokiem, który mogłem wykonać korzystając z zaproszenia firmy Leica. Współpraca przy tym projekcie była oparta na całkowitej wolności artystycznej. Jestem zadowolony z efektów, ponieważ wystawa zyskała wiele pozytywnych recenzji.

O2

O2 Fot. Szymon Kobusiński

Whaternet to projekt stworzony przez Ciebie wspólnie z agencją GoldenSubmarine. Jak wspominasz tą sesję? 

Whaternet to pomysł agencji Golden Submarine, do którego zostałem zaproszony jako twórca dużego cyklu zdjęć. Wspólnie z dyrektorem kreatywnym Tomkiem Danielewiczem “utopiliśmy” dużą część ekipy. Na zdjęciach można zobaczyć m.in. zarząd firmy. Wspaniała zabawa!

Whaternet Fot. Szymon Kobusiński

Whaternet Fot. Szymon Kobusiński

Co najbardziej fascynuje cię w zdjęciach podwodnych? 

Przede wszystkim niepowtarzalna plastyka światła, niezwykłość ruchu, przestrzeń, która powstaje.  To często zupełnie inny, magiczny świat. Daje to ogromne możliwości kreacji i realizację naprawdę niezwykłych ujęć. Czuję spontaniczność i lekkość tworzenia. Sama technika też jest interesująca. Wiem, że wiele osób śledzi materiały makingof z moich sesji. To fajne uczucie, inspirować innych!

Mam zespół profesjonalistów, który angażuje się przy tych projektach na 300%, to wybitni specjaliści.  Uwielbiam również to, iż w tego typu projektach mam możliwość pracy z wybitnymi postaciami innych sztuk. Autorką podwodnych kreacji w O2 jest projektantka Joanna Paradecka, natomiast za ilustracje do filmu z tej samej serii był odpowiedzialny genialny grafik Piotr Janowczyk. Fotografowałem też pod wodą m.in. aktorkę Edytę Olszówkę, śpiewaczkę Justynę Reczeniedi, Patricie Kazadi, a także wspomnianą wcześniej Aleksandrę Popławską.

Fot. Szymon Kobusiń

Fot. Szymon Kobusiń

Nad czym teraz pracujesz? 

Obecnie pracuję nad projektem podwodnym, do którego zaprosiłem m.in. śpiewaczkę operową Justynę Raczeniedi. Pierwsze zdjęcia już powstały. Projekt nosi nazwę UNDERWORLD i przenosi nas w świat artystów. Te zdjęcia będą prezentowane w formie wystawy w Warszawie i Nowym Jorku.

Wcześniej chcę pokazać różne moje projekty w ramach PopUp Gallery w Studiu Bank jesienią tego roku. Jestem w trakcie układania tego przekrojowego cyklu zdjęć.

Jeśli marka byłaby zainteresowana współpracą z Tobą przy projektach o charakterze Art Brandingu, jaki powinna zrobić pierwszy krok? 

Powinniśmy porozmawiać, tylko tyle. Narzędzia techniczne i dobór estetyki to kolejne kroki.

Wiele moich projektów, czeka na odpowiedniego partnera.

IMG_8525 Anna Palowicz Feedback
Zobacz Wszystkie Treści od Autora

podobne tematy

Research strategiczny w internecie.

tumblr_p2zs0pXw1Z1sfie3io1_1280 Strategia


Pułapka doliny niesamowitości.

Ghost in The Shell Inspiracje


YOUNG MARKETERS SUMMIT 2016. Event zyskanych szans i pełen inspiracji.

mareting summit balkon Inspiracje


Client service A.D. 2016

lemon_mid Client service

O sławie w reklamie.

beyonce-615-pepsi Reklama

Plakat to potęga. Obraz to potęga. Rysunek to potęga.

AAEAAQAAAAAAAARlAAAAJDEzZWU0NTIwLWEwMTAtNDkzNi1iYWMzLWQ0Mjc1NTc4MWJmOA Marketing



Fatal error: Call to undefined function geoip_open() in /home/feedbk/domains/feedbk.pl/public_html/wp-content/plugins/wp-power-stats/powerStats.class.php on line 287