Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej.

Sobota, 19 Sierpnia, 2017
Analiza
  • KONTAKT

Crowdfunding, czyli społeczne wspieranie inicjatyw.

AUTOR: Piotr Tarnowski Opublikowano: 24.02.2017
crowd

Crowdfunding jako zjawisko funkcjonuje na świecie już od dłuższego czasu, więc w miarę jak branża startupów rozwija się i rośnie, w naturalny sposób ewoluuje i samo zjawisko. W trakcie zachodzących na rynku zmian, crowdfunding podzielono na modele i rodzaje, które zapewniają różne modele finansowania, odpowiednie dla konkretnych typów projektów.

Crowdfunding – definicja

Aby lepiej zrozumieć poszczególne modele, należy cofnąć się do samej definicji crowdfundingu. W ramach żartu mówi się, że liczba definicji pojęcia crowdfunding dorównuje tylko liczbie samych platform crowdfundingowych. W dosłownym tłumaczeniu, to grupowe finansowanie, czyli pieniężne wspieranie inicjatywy / projektu / pomysłu / idei przez społeczność, która jest lub zostanie wokół nich zorganizowana.

Znaczenie crowdfundingu

Dla wielu początkujących startupów i ich założycieli, crowdfunding jest ogromną szansą, a często jedyną alternatywą dla bardziej tradycyjnych form pozyskiwania kapitału na rozwój, jak kredyty, dotacje lub inwestycje venture capital. Dzieje się tak w związku z tym, że aby założyć konto na jednym z wielu portali typu Kickstarter czy PolakPotrafi.pl nie trzeba mieć często wykazanej zdolności kredytowej, w wielu przypadkach nie ma wymogu posiadania (lub przedstawienia) biznesplanu, wykazania planowanej stopy zwrotu lub chociaż daty, w której startup osiągnie break even point. Aby rozpocząć klasyczną zbiórkę – zazwyczaj wystarczy zarejestrować się na portalu i jak najciekawiej opisać swój pomysł. Reszta leży w rękach społeczności internautów, którzy wedle własnego uznania i własnych przekonań, sympatii lub zainteresowań mogą finansować poszczególne inicjatywy.

Modele crowdfundingu

Szacuje się, że obecnie działa kilkaset różnych portali służących do promocji nowych pomysłów i zbiórek pieniędzy na ich wdrożenie. Poniżej lista najczęściej stosowanych modeli współpracy.

Crowdfunding klasyczny – zbiórka pieniędzy w zamian za nagrody. Użytkownicy wpłacają fundusze na konkretny cel, a w zamian za to otrzymują drobne upominki i wyróżnienia, zależne od wysokości wpłaconej kwoty. Nagrody są materialne (np. płyty z filmami lub muzyką, zdjęcia lub plakaty, autografy, gadżety etc.), wirtualne (dostęp do portalu internetowego, konto VIP/premium wspartej usługi, ebook etc.). Trzecia kategoria nagród to takie, które są bezpośrednio związane ze wspartą inicjatywą i jej twórcami – spotkanie z autorami, osobiste podziękowanie umieszczone w książce/grze/filmie, możliwość zaprojektowania jakiegoś fragmentu produktu, który wpłacający poparł itp.

Crowdfunding klasyczny ma swoje dwie odmiany –  All-or-Nothing oraz Keep-What-you-Earn. Oba modele odnoszą się bezpośrednio do kwoty, którą startup próbuje zebrać. Pierwszy wariant zakłada – w dosłownym tłumaczeniu, ale też i w praktyce – rozwiązanie „wszystko albo nic”. Rejestrując nową zbiórkę, twórcy deklarują oczekiwaną sumę pieniędzy, która pozwoli im na zrealizowanie opisywanego celu. W modelu all-or-nothing, jeśli społeczność zgromadzona na portalu crowdfundingowym nie wpłaci całej wymaganej kwoty  w określonym czasie – zbiórka się nie udaje i środki wracają na konta darczyńców, nawet jeśli pieniądze zostały zebrane w 99%. Keep-what-you-earn, to w dosłownym tłumaczeniu – zatrzymaj co zarabiasz. Jak łatwo wywnioskować, to model odwrotny. Bez względu na to, czy plan finansowy zostanie zrealizowany całkowicie, twórcy mogą zatrzymać otrzymane wpłaty i przeznaczyć je na zaplanowane wydatki.

Equity crowdfinding / Crowdfunding udziałowy – w swoich założeniach ten model jest bardzo podobny do zwykłego procesu pozyskiwania inwestora, po prostu oparty jest o portal crowdfundingowy i inwestycje grupowe. Polega na transakcjach kupna / sprzedaży udziałów startupu za konkretne stawki. Oczywiście, w przeciwieństwie do klasycznego modelu crowdfundingu, zbierana kwota jest z góry określona i nie może przekroczyć pewnego pułapu. Wynika to z tego, że liczba udziałów w spółce zawsze jest ograniczona i po sprzedaniu ostatnich zbiórka po prostu się kończy.  Aby skorzystać z modelu equity crowdfunding trzeba spełnić kilka warunków. Przede wszystkim zbiórka musi dotyczyć spółki, aby istniała możliwość sprzedaży udziałów. Ponadto, częstym wymogiem jest przedstawienie precyzyjnego biznesplanu, prognozy finansowej i sprawozdania za poprzednie lata, a także plan wydatków i działań promocyjnych.

Pre-selling crowdfunding / crowdfunding przedsprzedażowy – zasada tego modelu opiera się na kupnie produktu / usługi, które jeszcze nie są gotowe. Społeczność crowdfundingowa opierając się na opisie marketingowym (takim jak w modelu klasycznym) i prognozach jak skończony produkt / usługa będzie wyglądać kupuje „w ciemno”. Startup z kolei, dzięki środkom z przedsprzedaży może dokończyć pracę nad swoim projektem i udostępnić kupującym gotowy produkt.

Lending crowdfunding / crowdfunding pożyczkowy (dłużny) – system kredytów, pożyczek i zastawów jest niezwykle rozwinięty na całym świecie, nic więc dziwnego, że system finansowania oparty na takim modelu dotyczy również i crowdfundingu. Lending crowdfunding to rodzaj pożyczek grupowych, w której platforma pełni rolę kontrolną i to ona np. gromadzi całą dokumentację i szacuje wypłacalność startupu. Decydując się na model dłużny, twórcy są, jak w przypadku każdej pożyczki, zobowiązani do zwrotu wpłaconych pieniędzy na określonych warunkach i w określonym czasie.

Blaski i cienie crowdfundingu

Oczywiście, również crowdfunding ma swoje wady. Nie da się podpisać NDA (non-disclosure agreement), czyli umowy o zachowaniu poufności ze wszystkimi użytkownikami portalu. Z góry wiadomo, że wszelkie innowacyjne rozwiązania stracą czynnik swojej innowacyjności z chwilą, w której zbiórka zostanie opublikowana. Trudno więc mówić o jakiejkolwiek ochronie praw własności intelektualnej, czy zabezpieczeniu pomysłu przed kradzieżą.

Problematyczna może się również okazać sytuacja, w której zebrana suma pieniędzy (np. w modelu klasycznym lub pre-sell) okaże się niewystarczająca do zrealizowania przyjętych założeń. Twórcy stają wówczas przed koniecznością spełnienia obietnic, których spełnić nie mogą, a raz nadużyte zaufanie internautów jest praktycznie niemożliwe do odbudowania.

Serwisy crowdfundingowe oferują twórcom i założycielom firm niezwykłą szansę na sukces. Za ich pośrednictwem startup może nie tylko pozyskać pieniądze na realizację swojego pomysłu, ale co czasem jest nawet ważniejsze, sprawdzić, czy drzemie w nim komercyjny potencjał. Zainteresowanie finansowaniem, nieważne w jakim modelu, pozwala bowiem na pierwszą weryfikację projektu w kontakcie z klientem.

DSC_4324 Piotr Tarnowski KPRF Law Office
Zobacz Wszystkie Treści od Autora

podobne tematy

Pułapka doliny niesamowitości.

Ghost in The Shell Inspiracje


YOUNG MARKETERS SUMMIT 2016. Event zyskanych szans i pełen inspiracji.

mareting summit balkon Inspiracje


O sławie w reklamie.

beyonce-615-pepsi Reklama





Wolves Summit – Wolfish appetite for business.

wolves eng Feedback From Poland


Fatal error: Call to undefined function geoip_open() in /home/feedbk/domains/feedbk.pl/public_html/wp-content/plugins/wp-power-stats/powerStats.class.php on line 287