Niniejsza strona internetowa korzysta z plików cookie. Pozostając na tej stronie wyrażasz zgodę na korzystanie z plików cookie. Dowiedz się więcej.

Czwartek, 19 Października, 2017
Inspiracje
  • KONTAKT

YOUNG MARKETERS SUMMIT 2016. Event zyskanych szans i pełen inspiracji.

AUTOR: Sylwia Dudkowska-Kafar Opublikowano: 22.06.2016
mareting summit balkon

Kiedy młody człowiek zdaje sobie sprawę z tego, co chce robić w życiu i gdy przekonuje się, że praca może być jego pasją – rosną mu skrzydła. To one uniosą go kiedyś wysoko. Na sam szczyt kariery. 

Zanim jednak tam się pofruną, bezcenną lekcją dla takiego młodego człowieka jest możliwość spotkania ludzi, którzy w danej branży zdobyli już „koronę ziemi” albo mają za sobą jej niejeden szczyt. Takie spotkania niosą za sobą wiedzę i doświadczenie, które jeszcze bardziej wiążą z danym środowiskiem.
Szansę na nie otrzymali uczestnicy YOUNG MARKETERS SUMMIT, którzy 6 i 7 czerwca w krakowskim centrum konferencyjnym ICE Kraków poznali najnowsze trendy, jakie w najbliższym czasie staną się siłą napędową marketingu. Prelegentami imprezy zostali najlepsi eksperci tej branży nie tylko w Polsce, ale i na świecie.

JEDYNY TAKI EVENT W POLSCE

YOUNG MARKETERS SUMMIT odbył się w tym roku po raz pierwszy. Był bardzo udaną imprezą towarzyszącą MARKETING SUMMIT 2016. To najważniejsze marketingowe święto w Europie Środkowej. Zjeżdżają się na nie eksperci z całego świata. Słuchają ciekawych wykładów, uczestniczą w inspirujących warsztatach, dyskutują o najnowocześniejszych rozwiązaniach. W tym roku młodym i starym pasjonatom marketingu towarzyszyło hasło przewodnie konferencji – „Growth” czyli „Wzrost”. Wzrost marketingowych możliwości, wzrost kompetencji i wzrost znaczenia marki na rynku. O tym wszystkim rozmawiali uczestnicy podczas przerw kawowych, w drodze na kolejne prelekcje i umawiając się między sobą na spotkania biznesowe. Byłam wśród nich.

NETWORKING CENNIEJSZY NIŻ PRELEKCJE?

Obserwowałam młodych ludzi, którzy przybyli na YMS i zobaczyłam jak wielu z nich dokładnie wiedziało do kogo chce podejść, z kim porozmawiać, kogo poznać. To zrobiło na mnie niemałe wrażenie. Organizatorzy umożliwili im poznanie najważniejszych osób w branży. Krótki networking z takimi liderami opinii jest niejednokrotnie cenniejszy niż sama prelekcja. Właśnie dlatego warto brać udział w konferencjach takich jak Young Marketing Summit.

Pierwsza część wydarzenia, podczas której występowali zagraniczni goście specjalni na głównej scenie Marketing Summit, była dostępna dla wszystkich. Również dla młodych marketerów. Drug blok skierowany był już wyłącznie dla nich. To wtedy swoimi doświadczeniami podzielili się najbardziej inspirujący przedstawiciele branży marketingu w Polsce.

Nie sposób w jednym poście opisać wszystkie te wystąpienia. W ramach podsumowania wybrałam kilka z nich.

BLOK NR. 1. PRELEKCJE WYBRANYCH GOŚCI ZAGRANICZNYCH

PERSONALIZUJ I WCZUJ SIĘ W ROLĘ KLIENTA

Marketing Summit i Young Marketers Summit rozpoczęło mocne wystąpienie Johna Taylora, Chief Client Officer z Publicis Group. Opowiadał on, że przyszłość marketingu skupi się na poszukiwaniu rozwiązań dotyczących oczekiwań indywidualnych klientów. Czyli na tak zwanej personalizacji.
Czym ona jest? Interakcją z marką, która daje nam odczuć, że nasze osobiste preferencje i upodobania zostały uwzględnione przy planowaniu kampanii. Ludzie z powodu szumu informacyjnego i wynikającego z tego pierwszego – pragnienia poczucia kontroli, potrzebują spersonalizowanych doświadczeń. Co za tym idzie, marketerzy coraz częściej korzystać muszą ze spersonalizowanych danych. Pomogają im one sprostać powyższym oczekiwaniom.
Dzięki temu w internecie będzie coraz więcej dopasowanych treści, które wiele osób odbierze właśnie jako zgodne z ich zainteresowaniami. Prędzej pochylą się nad takim materiałem i nad samym produktem albo usługą.
Czy to się opłaca? Owszem, ponieważ jeśli poświęcimy czas poszczególnym klientom, poświęcimy go wszystkim z tego samego kręgu społeczno-kulturowego.
Jak to osiągnąć? Być bliżej odbiorcy. Wchodzić z nim w dialog, rozumiejąc jednocześnie jego osobiste potrzeby. Planując kampanie powinniśmy pamiętać aby okrasić ją odpowiednią dawką emocji. Dzięki danym i wiedzy na temat klienta, zrozumiemy co go porusza. Stąd już tylko krok od jego pozytywnego nastawienia i naszego sukcesu.

OPOWIADAJ NIEBANALNE HISTORIE

O emocjach dużo mówiła również Anna Jakubowski, prezes firmy Coca-Cola w Polsce. Nic zresztą dziwnego, skoro główną cechą, która charakteryzuje tą markę jest „radość”. Anna Jakubowski opowiadała, że Coca-Cola to produkt dla wszystkich, ale w kampaniach firma opowiada swoje historie głównie ludziom młodym. W tym wieku bowiem kształtuje się lojalność wobec marki. Każdy z nas jak coś lubi, przywiązuje się do tego. Idąc tym tropem Coca Cola rok temu przygotowała kampanie z imionami na butelkach. Dzięki niej każdy z konsumentów mógł dopasować historie do siebie. Wyrazić się dzięki niej. Jeszcze bardziej udana pod tym kątem jest kampania z fragmentami piosenek. Nic dziwnego zresztą. Dla młodych ludzi muzyka jest bardzo ważna.
Podobnie jak sport. Coca Cola zachęca aby wstali z kanap i odkryli radość jaką daje ruch. Jednym z jej najważniejszych programów globalnych jest piłkarski Coca Cola Cup. W Polsce od 16 lat zdobywa coraz liczniejszą rzeszę zwolenników.
Anna Jakubowski wspomniała, że chciałaby aby dzisiejsza młodzież doświadczała takich emocji związanych z tym napojem jak ich rodzice i dziadkowie, którzy aby go zdobyć musieli dostać paczkę z zagranicy albo kupić w Pewexie. Smakował jak zakazany owoc, zdobyty z niemałym trudem. To piękne historie, które można wykorzystać w opowieści o marce. Coca Cola to marka, która wypromowała się jako symbol pozytywnych emocji. I dlatego warto brać z niej przykład.

OTWÓRZ SIĘ NA NOWĄ RZECZYWISTOŚĆ HANDLU

Następny prelegent, Martin Wolf, Regionalny Dyrektor Zarządzający Labstore Europe, agencji shopper marketingowej, przekonywał jak bardzo zmienia się handel i zwyczaje zakupowe ludzi na całym świecie. Dotarcie do tzw. shoppera jest kluczowym elementem w wyścigu rynkowym. Jednak to nie wszystko. Istotne jest połączenie wiedzy na temat rynku, danych na temat klienta, wykorzystanie nowych technologii i wyjście poza schemat. Po co? By być zauważonym.
Martin Wolf opowiadał również o niestandardowych połączeniach produktów. Przykładem może być case sklepu sprzedającego sneakery Kith. Każdy klient sklepu otrzymuje również płatki śniadaniowe. Połączenie to narodziło się z badania przyzwyczajeń klientów marki Na efekty nie trzeba było długo czekać.

BLOK NR. 2. WYBRANE PRELEKCJE POLSKICH MARKETERÓW

ZROZUM, ŻE FILM JEST JĘZYKIEM

mareting summit 8 kuba kaliciński balkon

Drugi blok, na który uczestnicy Young Marketing Summit przenieśli się do oszklonego i jasnego atrium, rozpoczął się w godzinach popołudniowych. Jako pierwszy wystąpił Jakub Kaliciński, współwłaściciel jednej z prężniej działającej polskiej agencji interaktywnej Kalicińscy.com. W zeszłym roku w strukturach grupy Kalicinscy.com założył on nową agencję reklamową Fog Content Agency, która zajmuje się tworzeniem strategii marketingowych marek w oparciu o treści wideo. Agencja po roku działalności może się pochwalić ponad 150. realizacjami i 250. indywidualnymi formami, wyprodukowanymi w ramach swoich działań. Gdy usłyszałam o niej po raz pierwszy myślałam, że Fog Content Agency to stary weteran marketingowy, a tu taka niespodzianka. Piszę o tym dlatego, że sukces tej agencji udowadnia w jakim kierunku zmierza ta branża i czego chcą jej klienci. Ci z kolei chcąc skutecznie dotrzeć do swoich konsumentów, stawiają nie tylko na tekst i obraz ale również film, który jest bardzo często głównym nośnikiem emocji, historii i treści. Nośnikiem sprzedającym produkt.
Kuba Kaliciński współpracował z IKEA, Red Bull, Tchibo, Skodą, Avon’em itd. Wszędzie W dzisiejszej rzeczywistości marketingowej produkcja video liczy się coraz bardziej udowadniał wyższość video nad słowem pisanym jako skutecznego języka komunikacji w promocji marki. Dlaczego? Opowiadał, że film jest łatwiejszy do przyswojenia przez potencjalnych konsumentów i co istotne prostszy do samodzielnego stworzenia. W dzisiejszej rzeczywistości marketingowej produkcja video liczy się coraz bardziej. Warto o tym pamiętać.

Dzieje się tak dlatego, że nasza percepcja ewoluowała. Nasze mózgi aby wygrać wyścig o sukces w dzisiejszym świecie muszą umieć poradzić sobie z wieloma bodźcami. Kiedyś było to nie do pomyślenia. Dzisiaj to norma. Obok szybkości i ilości przekazów, która wpływa na szybkość naszego odbioru i zdolność naszego kojarzenia zmienia się również forma przekazu video.
Ciekawą odmianą w tym świecie jest Snapchat, który spopularyzował pionową formę przekazu. Coraz więcej młodych ludzi przyzwyczaja się do filmików w pionie, które siłą rzeczy są wymuszone przez smartfona. Jakub Kaliciński przekonywał, że w nich również tkwi ogromny potencjał związany z efektywnością marketingową.

ZROZUM KOBIETY I SKUTECZNIE SIĘ Z NIMI KOMUNIKUJ ZA POMOCĄ VIDEO

marketing Summit 11 dorota Kulbaka

Kolejna prelekcja dotyczyła roli video w komunikacji marek z kobietami, a więc w popularnego ostatnimi czasy femvertisingu. Mówiła o nim Dorota Kulbaka, Head of Strategy we wspomnianej przed chwilą Fog Content Agency. Podobnie jak jej przedmówca udowodniła, że video może pokazać nie tylko emocje i sedno komunikacji ale przede wszystkim może wzbudzić zaangażowanie konsumentek. To właśnie dlatego filmy z nurtu femvertisingu stają się niejednokrotnie viralami z sukcesem obiegającymi cały świat.
Przyczyniła się do tego widoczna zmiana w kreowaniu kampanii i formaty komunikacji.

Dorota Kulbaka opowiadała, że video i femvertising to połączenie idealne, dające markom (chcącym skutecznie komunikować się ze współczesnymi kobietami) najlepsze efekty. Podała również przepis na dobre video w komunikacji marek z kobietami.

W wielkim skrócie są to:
GŁOS: który opowiada historię w nurcie femvertisingu o określonej grupie kobiet. Słyszymy o przyczynach głównego problemu, czasem o powiązanych stereotypach. Na końcu widzimy jaka jest rzeczywistość.
DZWIĘK: relacja głosowa z uwypukleniem prozaicznych czynności. Oddech, odbicie piłki, odgłos kroków. Elementy te skutecznie podnoszą napięcie.
MUZYKA: jest zwykle oszczędna. Nie słychać zbyt wielu instrumentów. Jeśli już są – brzmią klasycznie, etnicznie albo filmowo.

NIE BÓJ SIĘ TINDERA I INNYCH NIEKONWENCJONALNYCH KANAŁÓW PROMOCJI!

Czy można prowadzić działania marketingowe za pomocą aplikacji, która na całym świecie służy głównie do zawierania znajomości i umawiania się na randki z intrygującą osobą? Taką, która akurat znajduje się w Twojej okolicy? Podczas kolejnej prelekcji Martyna Tarnawska z agencji Socjomania przekonywała, że TAK! Tinder, bo właśnie o nim mowa, przenosi podrywanie i marketing na zupełnie inny poziom.
Ta platforma społecznościowa do niedawna nie posiadała jeszcze żadnych formatów reklamowych. To się zmieniło. Dzisiaj użytkownicy Tindera stanowią łakomy kąsek dla marek. To 1,6 miliarda młodych, singli rozsianych po całym świecie, otwartych na nowe technologie i, na co wskazują ich upodobania, łatwo podejmujący impulsywne decyzje.
W Polsce na rosnącą popularność tej aplikacji wskazuje Google Trends. Jak opowiadała Martyna Tarnawska, aplikacja ta, to idealne rozwiązanie do przeprowadzenia szybkich działań taktycznych, mających skutecznie wpłynąć na naszego odbiorcę. Warto zwrócić uwagę na precyzyjność dotarcia. Można określić dokładną lokalizację, wiek oraz zainteresowania, które aplikacja zasysa z Facebooka.
Tinder to narzędzie mocno kontekstowe. Obszarów do których można się odnieść jest wiele. Nie ograniczają się wyłącznie do świata randek. Agencja TBWA prowadzi na Tinderze rekrutację na kreatywne stanowiska. Nawiązuje kontakty z użytkownikami, prowadzi rozmowy i zachęca do przesyłania swojego CV.
Tinder posłużył może również jako przykład eksperymentu socjologicznego, który miał dowieść, że dziewczyny palące papierosy są mniej atrakcyjne.

 

We współpracy z przedstawicielami aplikacji Amnesty International na przykłądzie ograniczonych praw kobiet w wielu krajach zwracał uwagę na swobodę wyboru, którą cieszą się użytkowniczki Tindera. Nie wszystkie tak mogą. By to pokazać Amnesty International stworzyła swój profil, gdzie w miejscu zdjęcia widniał napis: „Nie wszystkie kobiety mają taki wybór jak Ty”. Następnie użytkowniczka była bezpośrednio przekierowywana na responsywną stronę organizacji.

WYJDŹ POZA MARKETING ON-LINE

źródło:Marketing Summit oraz Fot. Dawid Jasiurkowski

źródło:Marketing Summit oraz Fot. Dawid Jasiurkowski

Jakub Żuk, New Business Manager z firmy Good Looking Studio opowiadał jak ważne jest, aby marketingowcy przyglądali się możliwościom jakie dają formaty, które nie skupiają się wokół marketingu online. Warto, aby klient coraz bardziej przyzwyczajany do nęcenia go ofertami w sieci doświadczył takich pokus w realu. Przykładem może być wspomniana przeze mnie wcześniej marka Kith, która łączy swoją sprzedaż z produktami płatków śniadaniowych. Przykładem może być również przejazd ciężarówek Coca Coli przez miasto w akompaniamencie radosnej muzyki i czerwieni.
Jakub Żuk pokazał jeszcze inne możliwości. Coraz bardziej popularne w naszym kraju. Wciąż jednak niekonwencjonalne. Marka może komunikować się ze swoimi klientami za pomocą murali. Niektóre z nich to prawdziwe dzieła sztuki, które zostają w naszej pamięci na bardzo długo. Nic dziwnego zresztą skoro odbierane są jako unikatowy głos ulicy. Bardzo łatwo się z nimi utożsamić. Są jakby bliżej nas, mimo niekiedy całej swej monumentalności. Cieszą się też bardzo pozytywnym feedbackiem w mediach, szczególnie w momencie włączenia ich w działania łączące offline z online, czy też używanie nowych technologii, jak VR, augmented reality czy maing 3D.

Poniżej making of z akcji conversa „Shoes are boring, wear sneakers”.

NIE PODDAWAJ SIĘ, UWIERZ W SWÓJ PRODUKT

źródło: Marketing Summit oraz Fot. Dawid Jasiurkowski

źródło: Marketing Summit oraz Fot. Dawid Jasiurkowski

Prawdziwą gwiazdą, na którą wielu młodych marketerów czekało niemal z wypiekami na twarzy był Michał Sadowski, założyciel firmy Brand24. Znany wszystkim marketerom w Polsce z powodu niebywałego sukcesu swojej firmy. Sprzedaje ona narzędzia zajmujące się monitoringiem Internetu, Social Media, które pomagają identyfikować klientów marki i wspierają sprzedaż.
Miłym zaskoczeniem był fakt, że Michał Sadowski opowiedział o swoich trudnych początkach. Zanim Brand24 zaczął przynosić zyski, przez rwiele miesięcy doprowadzał do frustracji. Na tyle nie wierzono w ten start up, że nikt nie chciał dać mu szansy. Michał Sadowski 12 razy usiłował zainteresować nim rynek i nic. Ja bym się chyba poddała? A Wy? On tego nie zrobił.
Teraz produkt Brand24 sprzedawany jest na całym świecie. Warto się nie poddawać!
Michał Sadowski podkreślał, że zawsze starał się opowiadać o swoim produkcie tak, jakby naprzeciwko niego stała osoba, która nie ma pojęcia o marketingu. Podkreślał przy tym aby unikać „buzzwordów” czyli modnych powiedzonek typu CRM, KPI czy ROI. Laikowi te określenia nic nie mówią. Ma kupić produkt? Musi rozumieć jak działa!
Czemu Michał Sadowski jet taki popularny? Sukces w spinaniu się na szczyt kariery, wiedza, samozaparcie, pracowitość zrobiły swoje. Jednak pomógł mu również luz i poczucie humoru, które pokazane w sieci przysporzyło mu dużą rzeszę fanów.

Wśród prelegentów Young Marketers Summit znaleźli się jeszcze:

  • Michał Szczepański, który opowiadał czego od marek oczekują Millenialsi i dlaczego tak dużo
  • Tomasz Targiński, VICE POLAND, który pokazał jaki content interesuje Millenialsów na całym świece
  • Łukasz Majewski, VML i Magda Grochala, Symetria PR, którzy zdradzili, że komunikacją rządzi cyfra 3.
  • Adrian Martinez, FastTony.es, który okazał jak skutecznie działać reklamowo na Facebooku

PODSUMOWANIE

Dwudniowy YOUNG MARKETERS SUMMIT był czasem wykorzystanym w 100%. Pełnym inspiracji i co równie ważne, świetnego przygotowania do każdej z prelekcji. Jakie nauki spłynęły ze sceny do rzeszy młodych ludzi zgromadzonych przed nią?

W ramach podsumowania wybrałam 8 najważniejszych i wynikających z powyższych opisów prezentacji:

  1. Zrozum i szanuj klienta. Pamiętaj o personalizacji.
  2. Postaraj się opowiedzieć niebanalną historię o swojej marce. Ucz się storytellingu.
  3. Spróbuj wyjść poza schemat klasycznej sprzedaży. Analizuj sprzedaż, badaj przyzwyczajenia swoich klientów.
  4. Zrozum, że dziś sam fantastyczny tekst nie wystarczy. Do pełni szczęścia potrzebny Ci obraz, film, który chwyci konsumenta za serce i zatrzyma przy Tobie na dłużej.
  5. Nie twórz kampanii dla wszystkich, badaj przyzwyczajenia poszczególnych grup, wejdź w ich skórę, segmentuj, targetuj i twórz kampanie pod odpowiednie persony.
  6. Nie obawiaj się niekonwencjonalnych metod, szukaj takich dzięki którym wyjdziesz poza utarty wokół Ciebie schemat. Bądź oryginalny i nie odrzucaj od razu sposobu promocji, który na pierwszy rzut oka, nie pasuje to Twojej marki.
  7. Wyjdź zza biurka i poza marketing on-line. Łącz promocje w sieci z akcjami poza nią. Szukaj nietypowych rozwiązań i daj się zauważyć!
  8. Uwierz w siebie i nie poddawaj się nawet jak usłyszysz, że Twoja praca nie zyskała uznania w oczach innych.

Patrząc na zadowolone twarze młodych ludzi, którzy w tym roku po raz pierwszy uczestniczyli w Young Marketers Sammit, jestem pewna, że przyszłoroczną edycję już wpisali do swojego kalendarza.
Kto wie, może któryś z nich będzie w niej uczestniczył jako pracownik jednej z wielu firm, z którymi się tu zetknęli. Wiedzą, że w każdej warto pracować. Takie wydarzenia są również po to, aby pomóc młodym ludziom, chcącym osiągnąć coś w życiu. Organizatorzy Young Marketers Summit rzucili im klucz do właściwych drzwi, a od tych młodych pasjonatów zależy czy je w ogóle otworzą.

źródło: Marketing Summit oraz Fot. Dawid Jasiurkowski

źródło: Marketing Summit oraz Fot. Dawid Jasiurkowski

źródło: Marketing Summit oraz Fot. Dawid Jasiurkowski

źródło: Marketing Summit oraz Fot. Dawid Jasiurkowski

źródło: Marketing Summit oraz Fot. Dawid Jasiurkowski

źródło: Marketing Summit oraz Fot. Dawid Jasiurkowski

ms. adrian martinez

źródło: Marketing Summit oraz Fot. Dawid Jasiurkowski

źródło: Marketing Summit oraz Fot. Dawid Jasiurkowski

 

 

Zobacz Wszystkie Treści od Autora

podobne tematy


Pułapka doliny niesamowitości.

Ghost in The Shell Inspiracje




Client service A.D. 2016

lemon_mid Client service

O sławie w reklamie.

beyonce-615-pepsi Reklama

Plakat to potęga. Obraz to potęga. Rysunek to potęga.

AAEAAQAAAAAAAARlAAAAJDEzZWU0NTIwLWEwMTAtNDkzNi1iYWMzLWQ0Mjc1NTc4MWJmOA Marketing




Fatal error: Call to undefined function geoip_open() in /home/feedbk/domains/feedbk.pl/public_html/wp-content/plugins/wp-power-stats/powerStats.class.php on line 287